August 11
Wikio
Stem!
Technorati
Scoopeo
Facebook

LGV, det skub regeringen

lgvpoitierslimoges.jpg Dårlige nyheder for modstandere af TGV. Efter vedtagelsen den 23. juli, planlægning loven i den Grenelle Miljø ønsker regeringen at øge investeringer i jernbanen. I slutningen af juli, var der flere beslutninger truffet for at kick off eller fremskynde planer for fortsat tilknytning til Storbritannien, sydvest, TGV Øst, Spanien, Côte d'Azur og samtrafik i Ile-de-France. En national ordning af ny transportinfrastruktur skal vedtages inden udgangen af året. Formål: at blive fordoblet inden 2020 jernbanenettet hastighed og lancere 2 000 km nye linjer. Åbningen af togpassagerer i slutningen af året skal netværket til at modernisere og styrke ruter til nabolandene.

Støtte til disse projekter bør være i alt 70 milliarder euro, i stor udstrækning leveres af Réseau Ferré de France (RFF), end nettet. Den stat, som har planer om at bruge 16 milliarder euro i programmet, anmodede regioner og lokale myndigheder for det samme beløb. Og dermed genoplivet det omstridte spørgsmål om styring af større faciliteter (universiteter, transport, genopretningsplan ...).

Ture til Bordeaux, udvidelse af ruten til den syd-vest er både det længste og mest kontroversielle. Vurderet til 16 milliarder euro, at projektet starter med en central strækning af 302 km, som vil inden 2016 reducere den nuværende rute fra Paris til Bordeaux for 55 minutter eller 2 timer 05 ... Dette program omfatter udvidelser tre dele: fra Bordeaux til Toulouse og til Spanien, og forbindelsen Poitiers og Limoges.

Kaldet til at medfinansiere disse værker, regionerne Aquitaine, Poitou-Charentes og Midi-Pyrenæerne søger statslige garantier for, at disse investeringer vil være godt gennemføres sideløbende. Ségolène Royal har endda sendt et brev til statsministeren beskyldte ham for afpresning, hvis det ikke finansiere nogen del af infrastrukturen!

(Kilde: World)


Tags:

Forfatter: Pazmany

68 anmeldelser

Mami Poitou
August 11, 2009 17:17

Hvad denne serie LGV er endnu bedre end Rig og Rastløs ...

De regionale valg i Poitou-Charente Limousin, som kan være animerede. Det var ærgerligt, at oppositionen kom fra venstre, der viser endnu en gang sine divisioner selv om jeg forstår, at nogle ikke ønsker at se toget passerer foran dem.

Jeg håber, De Grønne vil ikke gentage den fejl i Limousin at kampagnen kun om det, og de vil ikke glemme det arbejde, de har gjort med nogen tilbage i disse samfund.

I Poitou-Charente, på trods af TGV, kan De Grønne alliere sig med Ségolène Royal, terninger den 1. runde, fordi hun har vist i hans tid en stigende interesse for økologi og grøn vækst.

Stefe
August 12, 2009 12:03

Hvis der kun Limousin regionen og landets præsident kunne blive anerkendt for sin kamp envirronementales og økologiske overvejelser ... er desværre endnu ingen optagethed i denne forstand, turisme er ikke nok at være på forkant med grøn udvikling.
Ikke overraskende i denne situation i modsætning til grønne Poitou-Charentes ønsker at påvirke valget af deres ideer er så lidt kontrol udført i forvaltningen af magt.

Patrick
August 12, 2009 14:31

Det ser ud til at flytte pro LGV lister, hvor PS vil foreslå den samme politik som den rigtige. Og de andre lister af venstre-affald af offentlige midler. Det er fortsat kun at ønske, at den venstre rækker langt nok til at forene venstrefløjen Socialist Party (anti LGV blandt mange uoverensstemmelser med gaden SolfériYes) den NPA gennem økologerne af forskellige overbevisninger. Herunder dem, der afslår tilbuddet grønne.

Seb
August 12, 2009 14:52

Ingen grund til at berolige, men der er ikke, at LGV i livet. Jeg vil gerne minde Dem om, at kommunister, socialdemokrater og Grønne er førende i regionen i mange år og der er uenighed på visse punkter, alle projekter er vedtaget af alle medlemmer af de fleste.

Nogle valgte Grønne gerne Jean Daniel hævdede, at HSL projekt.

Hvorvidt en uafhængig liste i De Grønne, hvorfor ikke, sagen var sidste gang, og alle var tilbage i 2. runde.

Som for kommunisterne, hvis de tror, deres fremtid er med NPA, men ikke hvorfor jeg er ikke sikker på, at alle er på spil her!

Oliv
August 12, 2009 17:00

@ Patrick: Hvis PS og retten er enige om TGV, og det er godt at ting, du kan ikke sammenligne et politisk dagsorden på et punkt og sige, at den politik, venstre og højre er det samme.

Den venstreorienterede flertal i regionen har foretaget en god politik i løbet af det sidste mandat, og budgettet niveau, vi så, at den linje, der stadig var i opposition.

Det tager en stor indsamling af venstre om et program, at han ikke kan finde sted i 1. runde, vil den 2. til at fortsætte den politik, der føres af Jean-Paul Denanot selv om der kan være punkter af uenighed med LGV.

William
August 12, 2009 17:36

Ja, ja, LGV Poitiers Limoges er stadig meget højt på den første jernbanepakke med mulige idriftsættelse i 2016/2017.

En anden vigtig begivenhed skal finde sted inden udgangen af ordningen om nationale jernbaneinfrastruktur vil bestemme de projekter, mellemlang og lang sigt som en fordobling af TGV Paris via Lyon Center og Auvergne, og også Definitionen på en bar øst-vest ville gøre krydset af LGV Poitiers-Limoges (Draft Transline). Det bør også mobiliseret for at fremme Ceui det til det højeste niveau!

I denne sammenhæng, selvfølgelig er det meget vigtigt at mobilisere for LGV Poitiers, Limoges har en reel chance for at blive noget andet end en snor mellem Limousin og hovedstaden. Selv infrastruktur foreslået af RFF i den nuværende situation ville allerede mulighed for udveksling af personbefordring tværgående (Limoges, Rennes-La Rochelle-Bordeaux).

I den nuværende nationale politiske landskab er det klart, at oppositionen rene og enkle projekt LGV Poitiers Limoges kunne have den største effekt af at udskyde fristen for optagelse af Limousin i nettet højhastighedsstrækninger: den LGV liste over projekter, der endnu ikke er gennemført, er lang tid ... Jeg kan ikke se mig selv i Limousin, hvor motorveje vil være det eneste kommunikationsmiddel til at gå på en performance på de fire kardinalpunkter!

Det advocacy projekt LGV Poitiers Limoges ledsaget af en proces, som talsmænd for en tværgående akse (øst-vest) og effektiv service linjer biflod til mine øjne er det rigtigt, at en pragmatisk tilgang, vi kan bidrage til effektiv integration af Limousin i effektiv jernbane-systemer, der tjener i morgen næsten alle europæiske regioner.

Please, du virkelig bryde symmetrien i pro-og anti, hvilket fører til at spilde tid og energi til at mange mennesker til at bevæge sig i retning af et omfattende forslag forvaltning Rail Limousin.

Seb
August 13, 2009 09:02

Du har ret William, er det bydende nødvendigt at tale om dette projekt Transline som er en stor jernbane spørgsmål for vores region, ud over TGV. Jeg beklager, at der ikke er flere mennesker på mødet at præsentere projektet i regionen, men vi bør bemærke tilstedeværelsen af Jean Daniel, kommunale og regionale Counsel, som viser samfunds støtte til ham selv hvis for det tidspunkt, hvor engagement er først og fremmest på TGV.

grønne hjem
August 14, 2009 15:16

er, at TGV i kraft for fremtidige regionale cammpagnes
(og efter min mening ville det ikke være i stand til at kampagnen kun "symboler", mens der er forskelle i globale projekter)

SEB sagde: Nogle valgte Grønne gerne Jean Daniel hævdede, at HSL projekt.
John Daniel er blandt de mest grønne for en tid ;)

Seb
August 14, 2009 15:46

Socialdemokraterne vil have til at tilbyde ham en plads han ønsker at beholde sit mandat. Hvem vil gøre måde?

Boro
August 14, 2009 16:31

Grønne, hvis de beslutter at montere en særskilt liste over de PS meddelte, at dag mere klart motiverende.

Husk en ting Kære miljøforkæmpere, din gode score i det sidste valg, er på grund af dårlig forvaltning af de europæiske valg PS lokale og nationale!

Viser vejen til venstre ved at gøre en enkelt liste, så du har råd og légétimité at samle en liste parallell vil kun bevise din god tro og din fornemmelse af, hvad den almene interesse i et forenet Venstre , pluralistisk og forenet!

pat
August 16, 2009 23:39

Vi har brug for grønne iværksætte en uafhængig liste i regionale valg! Venture venstre til højre om LGV er uudholdeligt for de mennesker venstre! Jeg så 30 juni kl Limoges aktivister socilistes (kaldet e) klappe Mr. Limousin (stor mand til venstre) til møde i RFF og fløjte venstreorienterede modstandere af TGV, eller vil vi ... eller rettere, eller er SOL?
Ikke kun De Grønne nødt til at gøre denne kamp mod det "dumme" deres kamp græde, men frem for alt skal de nuværende alternativer til denne TGV.
Mange venstre vælgere bliver déssolidariser dette projekt (PS valgt blev budt velkommen som fløjter som Berneuil til Fru MP).
Vi har brug for den grønne (og NPA, PC, ...) erobrede rekorden for folkevalgte ikke længere lytte til deres vælgere PS (inklusive mig selv, og jeg vil aldrig være).
Vi vil kæmpe for en region betjenes udelukkende til lavere omkostninger ved en effektiv jernbanenet, der ikke er i strid med opgivelsen af TGV "latterlig"!
De regionale valg vil være en stor aftale om etablering af venstre sociale, økologiske og tæt på befolkningen, PS (PS herunder vores lokale forpustet) er ikke i stand til at være! PS er i gang på lokalt og nationalt ødelægge det hele, og at denne fordel? Nicolas Sarkozy og hans regering. Vi skal komme sig og vende tilbage til vælgerne og ophøre med at støtte et sådant projekt! Så jeg forventer, at De Grønne og andre venstreorienterede partier ... og kan vælges på PS i skyggerne, der mener det samme, men er overvældet af den lokale ledelse.
Sammen vil vi bekæmpe!

Fab
August 17, 2009 08:49

Jeg mener ærlig talt, at denne post er at gå op i spidsen for nogle! Ikke blot i dette liv, og jo mere jeg tror, de fleste er i favor!

Ved, at uden PS venstre kan ikke eksistere så spytter det over og gå efter de regionale!

pat
August 17, 2009 09:53

Fab's reaktion er meget karakteristisk for den lokale PS dag ...

Ikke alene er det farvet med en meget aggressiv og mere det viser en ånd af globale PS i vores område. Nej, jeg tror ikke, at dette spørgsmål bør være glemt, fordi det tydeligt viser den nuværende styring af vores samfund. Det må derfor stå i centrum for den regionale valg.

Faktisk tror jeg ikke spytte på PS (Jeg har længe været en aktivist, og jeg er ked af, hvad han er), men jeg ikke længere holder sig til 2 principper:
- Det er rigtigt, og det er vigtigt ikke at modsige os selv ... LGV er ikke nødvendigt! Og bestemt ikke et hoved ud af trit!
- Det regulerer området, og det er indlysende, at den vil vare i flere århundreder og århundreder, så det gjorde vi, hvad vi vil, uanset strid udtalelser (fløjter militante PS fattige røvhuller, der forsøgte venstre 30 juni til at udtrykke ideer modsætning til HSL eller nuværende alternativer).

Well, jeg er ked af, men som du tror og håber jeg, at HK vil holde området, men jeg håber også, at De Grønne og det nye partnerskab vil Grignotte pladser til at overveje vores folkevalgte!
NB: Der er ingen tvivl i mit sind om, at området falder ret ... men nogle folkevalgte på PS-fil LGV er klar til at lytte til UMP, at grøn er ... at tænke.
At indgå Fab, holde op med at fornærme folk og skabe et reelt projekt af LGV venstre ... ikke part som Limoges Poitiers! Der findes alternativer, der er bedre cmpte budgetmæssige begrænsninger, miljø og fysisk planlægning.

Fab
August 17, 2009 10:16

Da vi ikke følger dig til at råbe fornærmelser, jeg har fornærmet? Jeg bekræfter, hvad jeg skrev, TGV går lige til dit hoved. Læs interviewet med JP Denanot i befolk i dag. Jeg er enig med ham om den grønne holdning.

Er du TGV er hjertet i politik i dag? Selvfølgelig ikke. Deres kamp Jeg kan forstå, selv om jeg er imod det. De franske har andre problemer såsom arbejdsløshed, købekraft, uddannelse. De fleste af de Venstre (Greens-PC-PS ...) har arbejdet godt sammen om disse emner og andre i fuld overensstemmelse.

Hvorfor gøre et spørgsmål om LGV generel uenighed? Der er en uenighed, men i hvert fald er jeg ikke sikker på de andre venstreorienterede partier er ivrige efter at kampagnen alene om dette emne.

pat
August 17, 2009 13:30

Det var stærk kaffe! Skrivelsen til de militante PS Limoges opfordring til hån kommende 30 juni modstandere af TGV er en realitet!

Ja, TGV er et centralt emne, jeg er lærer på en skole i Limoges, at manglen på ressourcer er i en elendig forfatning ... de ulemper, som regionen vil bruge omkring $ 170 millioner til TGV ... det er så centralt. Den lokale offentlige finanser vil blive lukket af dette projekt, skal vi sige til folk! Kampagnen er også tilbyde forskellige valgmuligheder ... især i krisetider.
Vi har brug for grønne udsætte dette, og kan overbevise PS der er andre muligheder!
Den aggressivitet i den nuværende PS kan palperes ... 3 tabt præsidentvalget, ikke troværdigt lederskab, lokale ældning politik og mindre tæt på de mennesker ... you name it!
Jeg kan ikke trække på PS, men hr. Rodet gør denne TGV er politisk stunt og alle følger!

pat
August 17, 2009 13:38

Fab du nævner artiklen i den populære ... vi skal fortælle retten om, at Limousin er faktisk 1.3 milliarder euro i 2005, men ... hvilket svarer til omkring 2 milliarder i 2016 (eksklusive udgifter til regionen, herunder modernisering af Foreskrevne afprøvninger at videregive til TGV).
I dette tilfælde er det mere tæt på en løgn ... de tal, jeg gav, er dem fra RFF ...
Manipulere befolkningen ... vi har de fleste, så hvorfor være genert!

Fab
August 17, 2009 13:44

Skrivelsen til socialistiske aktivister havde ikke til formål at fremme fremtidige fornærmende modstandere LGV så stop jeres løgne og dine sladder! Modstandere af denne linje er at mobilisere hvorfor ikke andre?

Dit eksempel er meget sigende for din individualisme. Din skole er i en elendig forfatning! Hvor mange skoler i regionen at'elle renoveret i hans tid?

Hvis dit program kun for de regionale Polt er godt, vil vi gå glip af!

pat
August 17, 2009 14:19

Mit program ??????? Som en ?????
Jeg er ikke politiker, men en borger, og jeg stemme for det program, der passer mig bedst (til venstre selvfølgelig ... det betyder ikke det modem som er Mr. Peillon!).

Individualistisk?? Hvem vil Serce LGV? Gå se områder, der dækkes op billetter! Det bør også holde op med at tale om Polt som en rædsel ... at PS havde været i de sidste regionale programmme!
Synspunkter er en af de mennesker, der tror, at alle er forpligtet til at lechher støvler til et politisk parti, godt ... ikke! Kom ud af din PS ja ja ja og se lidt liv Limousin!

Fab
August 17, 2009 15:09

Det er normalt, at prisen for en togbillet er højere end i en TER.

Den Polt er ikke en gyser, men et projekt opgivet af staten. Hvis en part scoret i det regionale projekt, der vil etablere Polt TGV ville være værre end demagogi.

pat
August 17, 2009 15:29

Virkelig? Et interessant projekt for PS bliver den seneste regionale demagog følgende ... det er nyt, og det er konsekvent!

Bravo, det er bedre at bo der, fordi de ikke længere er modsætninger, men absurditeter, der er skrevet, jeg er ikke vant til debat på dette niveau, undskyld mig, tilslutte dine tropper og fortsætte med at gøre os gå til constr. Det vil ikke vare så længe!

Hvert niveau af indoktrinering!

Fab
August 17, 2009 16:11

Situationer forandring og det er rigtigt, at regeringerne i dag gøre med det.

Boro
August 17, 2009 17:02

ja men mtv er et projekt støttet af venstre lokalt!

udvikling af den offentlige transport rene er et projekt støttet af mennesker i løbet af de sidste præsidentvalg

Miljø og grenelle heste er også kampe, som alle er monteret.
Spørgsmålet er, om om, er altid det samme, alle er til sortering, alle er til at gå med, alle er til transport, mens verden for bæredygtig udvikling ... men hvordan? hvor mange der er villige til at ofre, der er relateret til en forbedring af det hele? Ben endelig lidt!

I øjeblikket jer alle får mig til at grine! Personer, som er helt for dem, der ikke vil blive påvirket af ulemperne ved et sådant projekt!
Folk, der er helt ulemper er enten politiske modstandere (miljøfolk var de første til at bifalde udviklingen af transport féroviaire), eller folk der er bange for selv deres livskvalitet opnås i sidste ende.

For eller ulemper jeg kan se i dine indlæg, at følgende argumenter dårligt udformet, at jeg foreslår, at udtrykket af individualistiske interesser.

pat
August 17, 2009 18:36

Virkelig? Argumenter dårligt designet til modstandere, kommer til møder rundt om den nordlige afdeling, og der er masser mere ...

Med hensyn til bæredygtig udvikling og økologi ... denne linje er noget vrøvl. Det vil ødelægge område som følge af det bebyggede miljø og landskab struktur, dele af landbrugsejendomme (nogle er bekymrede bio), køre tog uden last eller bæredygtig udvikling er primært transport af varer ... og jeg »på sporet. Bæredygtig udvikling ikke går enten ved at vinde en 1 / 2 timer at rejse til Paris, men med et mere fintmasket net Ntional ... men også lokalt! Fremtiden ikke går certainenement en hastighed af bevægelighed, men ved oprettelsen af økonomiske og sociale vilkår. Vores økonomi er først og tjenester (tertiær), som kræver langt mindre fysisk bevægelse.

Jeg er modstander af den linje, men ikke i moderne transport Railway ... der er en stor forskel. Alternative projekter, der er at bevare miljøet og udvikle den station ... eksempel, hvorfor ikke modernisere den historiske linje til at tjene den nordlige region og elektrificere den Limoges Poitiers at tjene den nordlige del af HV. Faktisk den tidsbesparelse er ikke det samme, men med hensyn til planlægning ...

Endelig er du give lektioner ... hvis du lærer at du vil gå en linje LGV indenfor 100m fra hjemmet, når man bor sammen med en fantastisk indstilling ... du gerne biensur for TGV!

Stop en smule af forelæsninger, TGV er først og fremmest et politisk stunt af vores folkevalgte embedsmænd. Artiklen af Mr. Denanot nu viser den linje mellem hans forlegenhed ... der vil vokse til regionale som troværdige alternativer der findes!

Limousin vil betale dyrt for den økonomiske Term Notes (210 millioner investeret for et årligt budget på 470 millioner regionale) økologisk, men også politisk (venstre relativt glat indtil videre vil rive for disse valg). Den linje er ikke værd stearinlys!

Vi må handle, før skaden er sket ved at give alle omkring bordet. Jeg taler selvfølgelig venstre mennesker, fordi den rigtige og den lokale regering er gnider sig i hænderne!

vred borger
August 17, 2009 22:24

Et projekt uforståeligt ...

Det er en kendsgerning, at der lægges mere end 2:30 for at gå til Poitiers til Limoges med tog er overdrevet.
En tur på hjemmesiden for at stationen kan nemt se, at der i vores land og andre Foreskrevne afprøvninger Corail tog i gennemsnit 1 time for at rejse 100 km. For de 120 km mellem de to byer, giver en simpel beregning os et gennemsnit på 1 time og 12 minutter.
I tilfælde af TGV, hvad ønsker vi?
- Hvis man ønsker at bringe Limoges, Poitiers, starte med at renovere den eksisterende linje for at opnå den samme ydelse end andre steder. Vi vil være meget langt fra en investering, det beløb, der er ublu: 1,3 milliarder euro til 1,7 eller 2 milliarder euro, som vi læser i pressen (misinformeret?)
- Hvis man ønsker at bringe Paris til Limoges, så må vi kræve mere end en direkte tog om dagen, som fastsat i det nuværende projekt. Du behøver ikke opbygge et TGV-tog linje for et sådant flow!
I et land, hvis gælden vokser dagligt med samme hastighed som et TGV-tog ansvar er at sikre en sund udgifter af offentlige midler. Det begynder med klart definerede mål og projekter, der reagerer.
Og så, ud af medlidenhed, når ødelæggende 120 km af landskaber og bynære levesteder, har vi anstændigvis ikke at tale om "Grenelle for Miljø ...

pat
August 18, 2009 08:16

Nogle af vrede borgere, der ligesom dig ... der kan få de regionale! Faktisk forvaltning af dette spørgsmål ved vores lokale politikere er rystende!

I går, har AM Cerbone underskrevet finansiering DDE LV vride næsen ... hvorfor har han det så?

Faktisk den pro LGV baseret på de Grenelle Miljø ... stor trick organiseret af Sarkozy til at give en grøn samvittighed! Comment peut-on être d'aussi mauvaise fois si ce n'est quand on n'a pas de réels arguments.

Ensemble, nous ferons reculer ce projet et surtout informer les gens sur les couts, les dégats environnementaux et les inepsi en matière d'aménagement du territoire.

Notre cause est juste, la preuve est la minceur des arguments des pro lgv…si ce n'est comme l'a dit M Denanot : »il faut le TGV à limoges »!

Fab
18 août 2009 08:27

On ne peut pas entendre ce que l'on écoute pas !

Guillaume
18 août 2009 09:24

Il faut savoir que la ligne classique TER Limoges Poitiers a une longueur de 139 km. Sa modernisation décidée conjointement par les régions Poitou Charentes et Limousin permettra de réduire de façon substantielle les temps de parcours d'environ 30 minutes. Après rénovation la ligne permettra des vitesses de 140 km/h sur l'essentiel du parcours, néamoins de nombreuses sections resteront limitées à 80 km/h. Si l'on voulait doubler la ligne, augmenter davantage la vitess, en rectifier les courbes… il faudra investir des sommes bien plus importantes avec un impact écologique qui sera loin d'être négligeable s'il faut en certain point créer une nouvelle plateforme : je pense aux secteurs de Bellac et de Vaulry. C'est pour cela que dans le rapport nuisance/coût/performance la réalisation d'une ligne nouvelle m'apparait comme la meilleure solution surtout dans une région où nous manquons de liaisons transversales performantes.

En terme de dessertes le projet présenté par RFF est loin d'être négligeable car il permettra chaque jour de faire circuler différents trains :
- 1 Aller/retour Limoges-Paris sans arrêt en 1h50
- 9 Aller/retour Brive-Paris avec arrêts à Limoges et Poitiers (temps de parcours entre Limoges et PAris : 2h) – certaines circulations prolongées à Cahors
- 2 Aller/retour de TGV Intersecteurs dont un Brive-Strasbourg et un Brive Lille avec arrêts à Limoges, Poitiers, St Pierre des Corps, Massy, Chessy, Aéroport Charles de Gaulle…

Au delà du projet de RFF, l'assocition ALTRO dans laquelle je milite propose aussi de faire circuler sur cette même ligne des Trains Rapides Inter Agglomération (TRIA) qui pourraient assurer des dessertes tels que Limoges-Rennes, Limoges-Bordeaux, Limoges-La Rochelle en assurant des arrêts dans les agglomérations traversées. Des réunions se déroulent depuis juin autour de ce projet et a déjà permis de réunir un grand nombre d'agglomération mobilisés autour du projet Transline de Lyon à Rennes.

Tout ceci pour dire que la réalisation de la LGV Limoges Poitiers pourra être bien plus qu'un simple lien qu'avec Paris et que le Limousin a aussi besoin d'une amélioration importante de ces relations ferroviaires y compris sur le plan transversal.

Boro
18 août 2009 10:25

@ pat :o ui des arguments mal ficelés ! je persiste !
Nous verrons combien s'opposerons encore au projet quand le trajet final aura été défini.

Couper des terrains en deux ? Les limites d'un terrain sont établies par l'homme et environnementalement ça n'a pas d'impact de la rediviser.

De surcroit je ne pense pas que le tgv empèche les légumes de pousser biologiquement !

Pour le transport des marchandises je suis totalement d'accord avec toi, c'est pour cela que je soutiens un projet de lgv pertinent qui prenne en compte le projet transline est ouest et un projet nord sur européen !

En ce qui concerne mon cas j'habite précisemment dans le nord de la haute vienne et ma commune est impactée par 7 tracés potentiels et ma maison serait rayée de la carte dans deux de ces 7 tracés alors qu'elle n'a été construite il n'ya que deux ans. Alors oui je suis moralisateur mais j'ai les moyens de l'être !!!

Quand à privilégier une ligne qui date du 19ème siècle et qui même améliorée atteindra vite ses limites je ne vois pas l'intérêt et l'avancée. Ligne polluante ne l'oublions pas!

Donc je suis pour la LGV,mais pour un projet pertinent et concerté qui prenne TOUT les paramètres en comptes !
Surtout je suis pour limiter l'impact pour les gens et pour les territoires.
Personnellement je suis aussi pour des dédommagement à hauteur des préjudices causés et pas seulement au prix du marché. Il se situe là le combats pas au niveau de l'entrave du progrès.

Quant à tes derniers paragraphes je suis complètement d'accord avec toi, la gauche doit faire front sur tous les projets qui la réunis ; il ya plusieurs partis il est donc normal qu'il y ai des désaccords, il faut l'accepter c'est tout.
Pour une grande table ronde je suis également d'accord, ce projet manque à l'évidence de concertation et de communication et beaucoup trop de désinformation circule. Il faut donc remettre les points sur les « i » en actant que de toute façon ce projet demeure avant tout un projet gouvernemental et que si la droite locale s'en frotte les mains le gvmt lui, s'en lave les mains !

Christian
18 août 2009 12:11

@Guillaume,
RFF a été clair sur les études de projet LGV Limoges-Poitiers. Il ne peut revenir sur le cahier des charges défini de ces études. Il s'agit d'une ligne voyageurs qui ne pourra être adaptable à une LGV transversale forcément à double voie, et structuré pour permettre le fret ferroviaire.
Il faut donc arrêter de tromper tout le monde en donnant l'illusion qu'il est un troncon d'une future transversale.

Non seulement ce barreau n'est pas un troncon de transversal, mais pire, il concurrence tout véritable projet pertinent de transversale ( exemple : optimisation de la ligne actuelle Bordeaux – Lyon, ou Nantes – Lyon)
Le but de ce barreau est de détourner le million de voyageurs/an qui empruntent les lignes existantes (POLT et TER Limoges-Poitiers) vers la LGV Sud Atlantique afin d'attirer les investisseurs privés par une meilleure rentabilité de la gestion de cette ligne.

L'effet pervers, est que ce détournement prive les lignes existantes d'une partie importante d'entrées financières, et donc alourdir les charges des collectivités territoriales pour assurer la gestion de ces lignes.

La ligne TER Limoges-Poitiers après les travaux mettra Poitiers à 1h 35 de Limoges. Des travaux supplémentaires de signalisation pourraient permettrent de gagner encore un bon quart d'heure.

Les avantages de privilégier l'optimisation des lignes existantes sur la réalisation de nouvelles lignes sont nombreux :
- moins il ya de lignes à entretenir moins cher est le prix d'entretien de ces lignes.
- moins il ya de lignes plus elles sont rentables.
- le réseau actuel mérite une remise en état, et il est préférable d'entretenir ce qui existe déjà avant d'entreprendre de nouvelles infrastructures.
- passer de 200 km/h et 300 km/h multiplie par 4 les besoins énergétiques, il est donc préférable pour limiter la consommation d'énergie de limiter les vitesses des trains.
Rouler à 200 km/h ne nécessite ni TGV, ni LGV.

Dépenser près de 2 milliards euros pour un barreau LGV de 125 km est une aberration dans une période de déficit public croissant (aujourd'hui 7,5% du PIB)Tout l'investissement public devrait être optimisé vers la production de richesses, et l'économie des dépenses superflues.

Christian
18 août 2009 13:25

@Boro,
« Il se situe là le combat, pas au niveau de l'entrave du progrès. »
C'est quoi le progrès ?
La définition du progrès est elle un dogme, ou bien un objet de questionnement et donc de dialogue entre tous, de compromis vers lequel tendre continuellement ?
Je n'ai pas la même notion du bonheur que toi, c'est sûr !

Vouloir transporter et se transporter toujours plus vite, sur toujours plus de grandes distances est ce le progrès ?
est ce vouloir le bonheur accessible pour tous ? Est ce grandir en humanité, en équité, en créativité, en solidarité ?

L'humanité est confrontée aujourd'hui à deux exigences clairement discernées :
- celui des limitations d'émission de CO 2 afin de laisser une chance de vie aux générations futures.
- celui des limitations des réserves énergétiques : 40 ans d'hydrocarbures, 50 ans d'uranium, 60 ans de gaz, et 150 ans de charbon ( à raison de la consommation 2008)
Le secteur le plus boulimique en énergie et le plus polluant est le transport.

Deux possibilités pour l'humanité :
- se libérer des contraintes de transport
- optimiser au maximum la consommation des moyens de transport.

Pourquoi chercher au loin, son bonheur quand il est accessible à proximité ?

L'erreur consiste à vouloir optimiser pour réduire la consommation des moyens de transport dans le but d'augmenter notre dépendance aux moyens de transport : aller toujours plus vite, toujours plus loin.
Pouvoir limiter la consommation des trains, c'est bien, mais à condition de ne pas consommer plus d'énergie à vouloir aller à 320 km/h qu'à 200 km/h.

L'impératif premier est de changer nos modes de vie :
- réduire jusqu'à se libérer des voyages
- réduire jusqu'à se libérer des transports de marchandises.

Il s'agit donc d'une mutation radicale de l'aménagement du territoire, du système de distribution des marchandises qui rapproche le plus possible le producteur du consommateur, le lieu de production du lieu de consommation, et d'une mutation radicale de nos échanges : d'une boulimie sans limite de biens, vers un désir de liens inter-humains.

Le progrès tel que définit à la fin du deuxième millénaire n'a pas résolu la question du bonheur pour tous.
Une chose est sûr, c'est que cette définition du progrès, si elle continue d'être recherché et appliqué remet en question jusqu'à la survie de l'espèce humaine.

L'exigence des limites des réserves énergétiques oblige à optimiser au maximum la gestion des infrastructures existantes, donc avoir à coeur d'entretenir le réseau actuel plutôt que de se lancer dans de nouvelle réalisation couteuse en énergie, alors même que nos sociétés n'arrivent même pas entretenir ce qui existe déjà.

Le progrès : une question de bon sens, plutôt que de désir désordonné et aveugle.

Guillaume
18 août 2009 13:57

@Christian

En réalité l'optimisation de la ligne Bordeaux Lyon se poursuit… Suppression du point de rebroussement de St Germain des Fossées déjà effectif, suppression du point de rebroussement de St Sulpice Laurière prévu puis l'augmentation substantielle de la ligne entre Limoges et Guéret. Cependant pour obtenir le report modale il faudra imaginer d'autres types d'infrastructures. Oui il serait facile de moderniser par exemple des tronçons entre Coutras et Périgueux pour les porter à 200 km/h par l'électrification. Entre St Sulpice et Gannat par exemple, de simples améliorations de la ligne ne suffiront pour obtenir une liaison performante en raison des ouvrages d'art et du parcours très sinueux d'où le projet Transline

RFF a reçu mandat dans les réunions de ne parler que du projet initial tel qu'il a été décidé par le gouvernement au c'est pourquoi ils ne disent rien d'autre. Pour que le discours change il faut qu'il y ait une avancé significative autour du projet Transline : du genre inscription du barreau central (Limoges-Montluçon-Gannat) dans le schéma des infrastructures nationales de transport.

Selv om medlemmerne af Altro krav på op til to kanaler på linje Limoges og Poitiers tilpasning Nu til godstransport kan ikke sige enten, at denne online-version RFF teknisk kan modtage togene Paris-Limoges og helt fordømme fremtiden. Undersøgelser tyder på, at mulighederne for at trafikken vil være omkring 50 til 60 tog om dagen, som kan give plads til andre trafik-typer såsom Limoges, Rennes. Under Transline, vil det fortsat være et alternativ til godstransport gennem passet på den fremtidige akse Limoges-Perigueux Angouleme eller Bordeaux for at vinde og Atlanterhavskysten.

Efter min mening bør de besparelser i stedet blive fokuseret på veje og lufthavne mere forurenende. De investeringer i jernbane bør foretrækkes især i regioner, som vores temmelig dårligt udrustet. Men jeg enig i, at regeringens indsats er utilstrækkelig, og at regionerne i Massif Central næppe bære en ophobning af store investeringer for at gøre dem åbne jernbane.

Opgivelsen af projektet LGV Poitiers Limoges risiko for yderligere forsinkelser i flere år opførelse af Limousin i højhastighedstog. Vi kan helt sikkert forbedre Polt akse, men statens investering i de nuværende omstændigheder vil se først og fremmest til andre større projekter. Forbedringen af den klassiske Lyon Nantes vil ikke erstatte, hvad angår ydeevne i tværsektorielle TGV at transit allerede ved Massy at forbinde disse to byer og Limousin har langt sværere ved at mobilisere aktørerne inden for en åbning af Øst-Vest der er i andre regioner.

pat
August 18, 2009 14:58

Boro, dit svar er ... meget interessante synspunkter kommer sammen uden dig i er virkelig bevidst ...

Faktisk, hvis du er direkte påvirket af denne linje, du har lidt held, fordi RFF t'indemnsera punkt. For mit vedkommende, pass 5 spor i nærheden af mig (ikke mit hus) og RFF ... ingen bestemmelse i over 25 m, som de sagde i Limoges 30 juni Også, hvis du bor i den nordlige afdeling i en LGV Valley glaeuil eller skov Thouron ... hvis du ikke kan se de økologiske imapct! Vi har ingen ulemper med den samme vision om at bevare miljøet.

Hvad forbinder os af ulemperne er, at dette projekt sucite for mange søgninger, frugtesløse debatter, ligger på 2 sider, og at i et demokrati kan dette ikke gå på. Vores politik er strudse og kun kommunikere om udviklingen af projektet og ikke giver anledning til en reel dialog.

Vi må sætte dette emne på bordet, fordi det dårligt er sat sammen! Drøftelserne på dette site er beviset!

Boro
August 18, 2009 17:04

@ Pat: om, hvad vi er enige, kan jeg ikke gøre, fordi vi er enige ;) (hvilket ikke betyder, at vi har ret, men kort lol)

hensyn til virkningerne på miljøet skal være en prioritet i dette projekt som menneskelige konsekvenser, og alt skal gøres for at gøre mindst mulig skade. Men det med en infrastruktur, samle en grill på en privat up undersøgelse af en rute af en jernbanelinje (GDE hastighed eller ej).

Jeg sagde, at to spor var ved at forsvinde i mit hus er der stadig 5, der ikke rigtig langt, og det fryder mig ikke meget, men jeg er klar over, at hvis der i dag relevansen af dette projekt kan sættes spørgsmålstegn ved, udvikling af togkort ikke er installeret i Limousin GDE strækningshastighed. Det er et hovedfokus, og jeg håber, at toget er foretrukket som et transportmiddel i stedet for bil eller fly. Men de eksisterende akse Limoges Poitiers er allerede blevet opgraderet til det maksimale og mindre end skære hjørner og gøre prut Mountains blondine vil det aldrig være en god måde at obligation.

Så ja det pisser mig af et tog passerer tæt ved siden af mig, men hvis de vil fremad i stedet for bilen, da der ikke er nogen sammenligning.

Miljøet er ikke blot at bevare den menneskelige standarder for overlevelse mand. For mig er det ikke fordi noget er slemt, som det ikke er bedre for miljøet, så længe! Visning af vind, sol panneaaux ... er det ikke smukt "forurene" et landskab, og alligevel er det langt mindre naucifs Conservation

pat
August 18, 2009 21:43

boro, jeg synes, vi skal se en bæredygtig développemet mere bredt.
Flytninger af mennesker, der faktisk går gennem stationen, men hvorfor skal miljøskader at vinde 1 / 2 time?
Jeg er overbevist om, at fremtiden er at omrokere en reel jernbanenet med lokale tjenester og effektivt netværk af nationale og europæiske område virkelig mesh.
Men hvis du deltog i møder arrangeret af RFF, er det klart (og M Rousseau ikke skjule det), at formålet med denne HSL er den første service i Limoges til GV europæiske netværk uden at skulle bekymre den lokale planlægning!
Så går vi på hovedet ... hvis jeg støtter Polt eller binde over den centrale region er for dette blandt andre. Gå i Paris Poitiers er ikke naturligt, så vil hjælpe enklave stadig mere sikkert område (som hule), så der ikke overføres fra vej til jernbane.
Der er andre argumenter biensur men takket ... bæredygtig udvikling er først at få en bæredygtig vision.
Hvis Polt bestået i nærheden af mit hus, ville jeg naturligvis ikke glad, men jeg kæmper ikke imod projektet.

Endelig har de lokale politikere har endnu ikke taget hensyn til dette og splid vil gå til regionale ... er det Forenede Venstre, som vil lide. Jeg forstår ikke PS i denne sag, det er alt!

Dionysos
August 18, 2009 21:55

@ William: Problemet er, at strække GV Angouleme - Limoges, vil der aldrig være bygget, hvis de bar Limoges - Poitiers, fordi det ikke har nogen samfundsøkonomisk rentabilitet.

Vi vil genopbygge en Bordeaux-Lyon GV med mange cusps i dag på den klassiske linje.

Hvilken interesse?

Stop massakren og repenchons os på den sydlige rute, mindre indflydelse på jord og mere funktionelle og mere for mindre!

Boro
August 19, 2009 08:50

Jeg ser dette projekt frem til en langsigtet, da den fælles fremskridt er, at det genererer alle relative (1/2h mindre at rejse til Paris).

Men hvis den er integreret i projekter som altro, nord-syd-europæiske projekt, kan vi i et par år (10-20 år) frem til midten af Europa (Bruxelles Strasbourg) og syd (Spanien Portugal) i få timer. Det er et gennembrud.
Limoges i dag mulighed for at blive et europæisk knudepunkt i morgen. Jeg forstår, at vi griber denne mulighed.

Efter at det ikke vil, som du peger på, opgive den sekundære netværk.
La ligne LGV sera un axe principal, d'autres axes secondaires devront se développer en parallèle afin de mailler le territoire pertinemment. Exactemment de la même façon que des départementales rejoignent les nationales et que les nationales rejoignent les autoroutes.

pat
19 août 2009 09:08

Boro, tu ne prends pas en compte un élément important…c'est l'ouverture au privé du transport ferrovière.
Tes « belles paroles » , peu contestables, ne sont pas du tout au coeur de la problématique de RFF. La LGV telle qu'elle nousa été présenté doit être rentable et tous les traffic locaux seront organisés autour d'elle et pour elle. La notion donc de développement local est totalement abandonnée dans ce projet. Tout simplement pour la raison que j'exposais auparavant: aller à Paris par Poitiers n'est pas la voie normale. Le POLT oui pourrait être un axe fort autour duquel se développerait naturellement un réseau.
On en revient toujours au même cette liaison est une absurdité à bien des niveau.
La GV oui mais pas à tout pris et au mépris du déveoppement durable.

Boro
19 août 2009 10:33

L'ouverture au privé, je ne l'admet pas et nous savons pertinemment que la Région peut emminemment peser sur le transport ferrovière en qualité de financeur et par ce biais sur la développement de telle ou telle ligne. Ce sont à ces financeurs territoriaux qu'il reviendra de s'assurer du développement et de la péréquation des territoires.

Quand au POLT, tu as raison il pourrait aussi jouer le rôle d'axe central si la LGV ne se faisait pas, mais il faudrait quand même faire une nouvelle ligne. Le principal inconvénient et que cette solution reste locale et à court terme puisque la ligne européenne passerait alors par clermont plutot que limoges et altro pourrait également se développer moins que prévu sur un territoire doté de technologies obsolètes. Nous serions donc une nouvelle fois lésés et enclaver d'autant plus durablement que le massif central serait alors desservi.

Quand au developpement durable, je le répète l'impact est quasi nul ! Il ne faut pas confondre qualité de vie et développement durable. Le tgv ne pollue pas contrairement au POLT.

Dionysos
19 août 2009 12:21

« Le tgv ne pollue pas contrairement au POLT. »

Alors là, il faut m'expliquer pourquoi le fret de matières dangereuses passe et passera sur le POLT, (vous voulez du fret, c'est celui là que l'on va récupérer!!!), et que l'on construit une LGV où évidemment, les seuls polluants sont les déjections sanitaires des usagers du TGV®.

Evidemment la mouche sans ailes ne vole pas, donc elle est sourde!!! ;)

pat
19 août 2009 14:16

Boro….effectivement il te manque des éléments…:
- premièrement le ferrovière va être ouvert à la concurrence et ceci explique la recherche de rentabiliser la ligne Paris Bordeaux avec les voyageurs venants de Limoges. Sinon, pourquoi qu'un train direct???
- deuxièmement, la ligne POLT n'est pas abandonnée mais utilisée pour le fret car RFF veut séparer son réseau voyageur de celui des marchandises pour pouvoir « vendre » les 2 réseaux séparemment. Monsieur Rousseau (RFF) ne s'en cache pas. Soutenir le POLT c'est aussi entraver la privatisation du réseau ferré.
- si pour toi, couper des vallées, passer par des zones humides, partager des propriétés agricoles, déloger des espèces, transformer le paysage valonné,…ce n'est pas une atteinte à l'écologie et au développement durable…on n'a effectivement pas le même point de vue!

Boro
19 août 2009 15:29

pour tes premiers arguments je te le cooncède ils sont justes pour la plupart mais qu'y faire ? Il n'en demeure pas moins que le POLT ne permettais aux voyageurs que d'aller à paris plus vite mais n'ouvrait pas directement le limousin aux autres territoires. La lgv ouvre de multiples perspectives.
L'important dans l'histoire c'est que limoges et le limousin dans son ensemble s'ouvrent enfin au pays et au reste de l'europe.

Pour ton argument toute infrastructure nouvelle est génératrice de pollution, ainsi le POLT nécessitait l'aménagement de la ligne existentes en faisant notamment exploser une partie des monts de blond pour faire passer la voie dessous. Il necessitait également la mise en place de passage sur le vincou et la destruction d'endroits humides aussi. de nombreux obstacles que l'on contournait avant se verraient modifiés (maison, près, collines,…). Que ce soit avec le POLT ou la LGV, les tracés d'aujourd'hui sont le plus droits possible. Déloger les espèces est un faux argument car ayant grandi près de la nature, je peux t'affirmer que les ecosystèmes s'adaptent ainsi, la faune comme la flore s'approche de plus en plus de hommes et un bruit régulier ne les effraie pas plus qu'une branche qui casse dans les bois. Partager des propriétés agricoles ??? je ne vois pas la problématique si les exploitants sont correctement indemnisés (c pour moi à ce niveau que se situe le débat et les négociations).

La vérité c'est que si demain une LGV est abandonnée elle peut être démontée et n'aura aucun impact sur l'environnement avec une ligne classique comme le POLT il y aura les déjections de combustibles de dizaines d'années d'exploitation qui auront irrémédiablement contribué à detruire la planète chaque jours un peu plus.

Alors en attendant des avions à panneaux solaires qui nécéssiteront peu d'infrastructures, le tgv reste le moyen de déplacement le moins polluant en dehors de nos mollets.

pat
19 août 2009 15:42

Boro Alors la! C'est superbe! Qu'importe de détruire des exploitations agricoles si ils sont bien indemnisés! Stop, c'est bon, j'ai compris ta logique.

PS: le POLT ne passe pas par les mont de Blond…POLT= Paris Orléans Limoges Toulouse . Enfin comme on est obligé de faire passer par poitiers pour aller à Paris, peut-être que les partisans de la LGV font passer le POLT par les monts de Blond!

Il faut arrêter ton dernier message est révoltant, notamment sur l'environnement. Ce n'est pas grave les écosystème s'adaptent alors allons y:
- rejettons dans la nature nos déchets
- les déchets nucléaires enfouis
- monsanto ministre de l'environnement…

Effectivement la, ce n'est plus discutable pour moi! Et dire que ton premier message me répondant commencait par: »des arguments mal ficelés »! Bravo!

Boro
19 août 2009 16:54

et voilà! l'extrémisme écolo sort de son bois ;)

la culture agricole cher pat n'a rien de naturel, c'est l'exploitation de la nature par l'homme : donc totalement superficiel; déplacer un champ de maïs de quelques dixaines de mètre n'impact aucunement la nature. C'est juste un peu moins joli selon les critères de quelques hommes. (les vaches aiment bp voir passer les trains)

Quand au monts de blond l'ami, ils débutent bien avant le grosses collines que l'on voit et les collines que l'on suit en allant vers bellac font parti de ces monts. Actuellement les côtes on les monte et on les descends, ou alors on les contourne car la voie férrée date du 19è siècle. Le Polt tout comme le LGV nécéssite un tracé optimisé limitant les obstacles (lignes droites et décaissements autant que possible) et donc de faire exploser bon nombre de roches pour faire passer le POLT.
A chaque projet ses inconvénients.

Qd à ton extrapolation de mes arguments elle n'est que la démonstration de ta mauvaise foi et de ton manque d'aguments à me répondre ! Ai je parlé de déchets nucléaires, d'ogm, ou de tri sélectif ? non, alors inutile de me faire passer pour un grand méchant qui se fou de son environnement

pat
19 août 2009 17:36

Extrémiste écolo????On m'a traité de beaucoup de chose mais la, elle est bonne!

Alors, tu as parlé uniquement d'adaptation facile des écosystème…donc faire la laiison avec les OGM, les déchets nucléaires…la nature les recouvrent et voilà, elle s'est adaptée!

D'un autre côté ta réponse concernant les privatisation du ferrovière est pas mal non plus… »c'est comme ca »! Personnelement je suis de gauche et je ne me contente pas de cette réponse.

Je suis peut etre un écolo extrêmiste (quand je vais dire ça à certains potes ils vont rigoler!) mais je n'accepte pas cette société qui veut tout diriger vers le marché sans se soucier des gens (le stalinien sort du bois…).

Je crois que tu t'inscrit bien dans la ligne du PS actuelle :
- qui accepte le marché.
- qui considère que l'écologie est en marge (il faut juste indemniser les agriculteurs).
- qui suivent les décisions du parti (même si elle sont catastrophiques).
Ce n'est plus un déclin mais tu incarnes la fin de la gauche.

Bon vent, effectivement les gens qui ont des idées écolos sont des extrêmistes écolo et ceux qui s'pposent aux privatisations des services publics (but principal de cette LGV) sont des staliniens.

Pour conclure au yeux d'un bon vieux socialite (que j'etais il ya peu) je suis devenu un extrêmiste écolo stalinien! Continuez comme ça, je pense qu'on se tiens de la droite longtemps! Et ça, ça ne me fait pas rire!

Boro
20 août 2009 09:39

alors ce sont là tes seuls arguments contre la LGV ?

L'opposition au PS ?

pat
20 août 2009 11:13

Mes seuls arguments???J'en ai pas mal, mais j'ai du mal à les exposer à des gens qui ne savent qu'invectiver, critiquer et surtout se croire supérieur.

Le PS, qui l'a attaqué? Et pourquoi? Le seul parti de gauche en mesure de gouverner s'entredéchire, s'éloigne de la population, veut s'allier avec la droite (modem),…Il faut surtout rien dire!
Cette affaire du TGV en est une preuve, un élu local influent m'a repondu à un de mes courriers argumenté comme à un chie en nous traitant de plouc!

Ce n'est pas le PS que j'attaque, c'est cette gauche sur qui on ne peut plus compter.

Lulu
20 août 2009 11:33

Et si vous nous disiez exactement le contenu de la réponse de cet élu local influent qu'on puisse en juger par nous-même !

Boro
20 août 2009 12:43

pat tu n'argumentes pas sur le fond, tu ne fais que critiquer et invectiver…

Au niveau local du PS tout se passe bien mieux qu'au national, et n'oublie pas que ce projet dépasse largement les clivages politiques.
Pour ce qui est d'une alliance avec le modem faut il te rappeler que le PS l'a rejeté massivement lors de son dernier congrès !?!

d'accord avec lulu, donne nous l'occas de juger le réponse de cet élu local (qui a qd même pris la peine de te répondre pour un projet dont il n'est pas responsable puisque rappelons le ce projet est gouvernemental)

Simplement, si tu en as vraiment assez des élus locaux, tu prends TA responsabilité et tu te présentes aux prochaines élections si tu penses pouvoir faire mieux.

pat
20 août 2009 19:41

Ah bon, je critique et j'invective???

Je ne me sens pas supérieur aux élus locaux, cependant vous pouvez accepter que des gens de gauche (ex PS) soient déçus des méthodes employées par le PS sur ce dossier (je ne reviens pas sur la lettre envoyée aux militants pour la réunion du 30 juin de RFF).
Le PS doit justement pas voir la critique mais tenir compte qu'une partie de la gauche locale ne supporte plus cette façon d'agir sans tenir compte de l'avis des gens . Le 30 juin , un conseiller municipal PR (pour ne pas le citer) a passé toute la réunion à invectiver tous ceux qui voulaient donner une opinion contraire ou même mettre un bémol au projet (tout ceci sous l'oeil bienveillant de Monsieur ROdet signata!).

Boro
21 août 2009 10:13

De quelles méthodes parles tu exactement ?

Bon nombre de militants du PS voient en la LGV un progrès. Je ne vois pas le mal qu'il yaa participer à une réunion pour s'informer et défendre son point de vue.

J'ai participé à bon nombre de ces réunions, et pourtant, à chacune d'elles, les opposants ont largement pu s'exprimer (sous les applaudissemnts de certains et les sifflets des autres pour la réunion de bellac).
A limoges j'ai aussi vu des opposants à la ligne LGV siffler des gens qui soutenaient la LGV.

Je n'ai contrairement à ce que tu sembles dire jamais assisté à une réunion vérouillée par tel ou tel catégorie de personnes.

On appelle juste ça la démocratie, les gens confrontent leurs idées, j'ai vu des détracteurs faire du porte à porte pour alerter les gens en leur racontant n'importe quoi et leur dire de venir massivement à la réunion pour manifester leur mécontentement.

Les pros LGV ont juste montré leur faveur à ce projet.

pat
21 août 2009 18:08

Il faut arrêter de mentir Boro!

A Bellac le 29 juin (réunion RFF) une salle de 400 personnes avec que des opposants, seuls m Limousin et le secrétaire général de la préfecture pro!

Le lendemain à Limoges (toujours réunion de RFF) cette fameuse lettre aux militants PS de Limoges (que je possède) pousse les opposants à boycotter la réunion. Seuls quelques uns osent y aller et prendre la parole et sont hués!

J'étais aux 2 réunions, tu racontes des mensonges! La vérité est celle que je viens d'exposer. Tu peux dire ce que tu veux sur TON BLOG mais pas des mensonges.

Surtout ne reponds pas que cette réponse est elle aussi un mensonge car la…je déteste ce type de pratique!

Boro
25 août 2009 14:50

A Bellac que des opposants ??? J'y étais et je ne suis pas particulièrement contre ou pour mais juste j'aurais eu des choses à dire en toute démocratie mais je ne l'ai pas fait de peur de me faire taper dessus. Ce qui est arrivé si je ne m'abuse !!
Alors après je ne vois pas en quoi tu dis que l'on vérrouille les réunions.

Pour ta fameuse lettre publie là s'il te plait que l'on en discute !! Elle est la preuve de la volonté de la fédération de soutenir un projet progréssiste pour le territoire mais la réunion n'était en rien vérouillée à limoges puisque tu y étais, d'autres que toi y ont pris la parole.

Il s'agissait de débats ce qui sont pour y ont défendu leur position ceux qui sont contre aussi, ceux qui n'y ont pas participé ne se sentent certainememnt que moyennement concerné!

Je ne dis pas que tu MENS, juste que tu psychotes sur l'influence d'une lettre sur la conviction d'hommes et de femmes engagés!

grønne hjem
26 août 2009 10:35

Ben ayant assisté à la réunion Boro et ayant lu la fameuse lettre tout cela me fait rire
j'ai quand meme l'impression que de nombreuses personnes étaient là pour « soutenir »
j'en ai même surpris plusieurs qui ne savaient pas quand et pourquoi applaudir et qui ont bien failli applaudir les opposants ;)
(chacun regardant si le camarade applaudissait ou non : effet de meute ? je ne sais pas mais c'est hum… pas terrible…)

pour ce qui est de la lettre certains propos étaient audacieux, notamment le coup de sortir le fait (sans trop caricaturer) que les opposants à la LGV ne sont pas du Limousin ou je ne sais quoi encore…
(ça sent pas très bon présenté comme ça… et j'aurai préféré lire des choses plus interessants ;) )

Boro
26 août 2009 10:52

la lettre mentionné s'il me semble l'organisation développée des détracteurs creusois qui sont venus dans deux bus. Juste pour info les militants PS ne se sont tant mobilisés que ça, et je n'ai pas senti que la salle était gagnée à telle cause plutot qu'à l'autre. Contrairement à Bellac où les détracteurs étaient largement majoritaires.

pat
29 août 2009 19:28

Oui effectivement ênviron 250 personnes à Limoges (dont une partie convoquée par le PS)! Ce projet soulève les foules!

A Bellac? 2 cars de Creusois? Mais ou vas tu chercher tout ca?????

Une indication…le maire PS de Bonnac la cote a envoyé un courrier à une association d'opposant pour faire etirer une banderole anti LGV au nom de l'environnement et de la sécurité routière! Tu peux retrouver ca sur le site limogespoitiers…c'est à mourir de rire!

pat
2 septembre 2009 11:01

Les 2 cars de creusois ne sont toujours pas arrivés? mdr!

Julien
5 septembre 2009 15:16

Ce qui me fait sourire (jaune), c'est que la région va avoir une LGV à 2 milliard d'euros (à valeur 2016) ou 1.3 milliards valeur actuelle (uniquement de travaux à cela il faut rajouter le cout des expropriations) et que cette même région est incapable de mettre l'ADSL sur son territoire ( Bonnac la cote, 10 kms de Limoges plus d'un tiers de la commune n'a pas de haut débit !). Je peux vous garantir que pour un chef d'entreprise le désenclavement ne se fera pas avec le TGV mais avec de la vidéoconférence par ADSL. Je ne vais pas perdre mon temps à payer une fortune le TGV pour aller sur Paris en perdant 2 heures ( de toute manière je perdrai ma journée comme actuellement à faire l'aller retour) alors qu'une bonne liaison web peut me faire rencontrer mes collaborateurs pour 0 € avec un gain de temps énorme.
Désenclavez nous numériquement et pas avec cette ligne qui va nous couter une fortune comme le projet DORSAL qui est une catastrophe financière. Ce qui est sur c'est que le PS se ridiculise dans cette affaire, énormément de militants sont dégoutés et je ne parle pas des sympathisants.
Après la claque des européennes viendra la claque des régionales. M. Sarkosy doit quand même bien se marrer. Laisser les projets de droite à la droite, le toujours plus vite, le plus chère, le plus capitaliste, élitistes ce n'est pas du socialisme. Pensez en Jaurès !

pat
8 septembre 2009 17:29

Oui mais nos hommes politiques croient que c'est ca la modernité! Les acteurs économiques savent que ce qu'il faut c'est tout d'abord un réseau local (web, déplacements urbains,…) performant. Moi aussi je ris jaune, beaucoup d'électeurs vont rire vert aux régionales.

pat
9 septembre 2009 13:16

Avez vous lu la lettre du conseil régional sur le sujet de la LGV!
Ce n'est plus de l'information. Tout est beau: pas cher, économiquement formidable, pas de dégradations écolo, pas de bruit,…Pas un mot sur les inquiétudes des riverrains, sur le possible raccordement à la LGV auvergne,…

C'est formidable!

Fab
9 septembre 2009 13:58

Ben depuis le temps qu'on te le dit qu'elle est formidable cette LGV mais tu n'écoutes rien !

pat
9 septembre 2009 17:20

On doit être trop con, encore heureux qu'au PS il ya des tronches! Surtout pour organiser des élections internes…mdr

Dionysos
13 septembre 2009 13:02

@Pat: Ils ont toutefois tracé la LGV Auvergne en pointillé, on ne sait jamais… : D

pat
13 septembre 2009 16:21

Tu as raison, c'est déjà une avancée! En pointillé puis bientôt en gras et on efface ensuite la connerie du Limoges Poitiers!

Christian
18 septembre 2009 17:53

je vous propose un rendez-vous mémorable samedi 26 septembre 2009, où les opposants poitevins et limousins à ce projet aberrant LGV Limoges-Poitiers se rassembleront en une après-midi festive à la sous-préfecture de Bellac.
Un rallye touristique de véhicules hétérocliques progressera lentement tout au long des tracés entre Limoges Bénédictin à 7h 30 et Bellac à 12h 30.
Vous aurez alors l'occasion d'entendre les nombreux arguments environnementaux, économiques, politiques, et d'aménagement du territoire du Limousin qui justifient pour des milliers d'habitants poitevins et limousins l'abandon immédiat des études de ce projet LGV Limoges-Poitiers.

pat
18 septembre 2009 19:42

On est avec toi Christian, mais ne t'inquiète pas …les élus vont rester au chateau (la mairie de Limoges)! Ils diront comme à l'époque que rien ne se passe dans le royaume!

c'est quoi lgvpoitierslimoges
29 septembre 2009 15:24

Découvre par hasard ce blog.
Je suis étonné d'apprendre que des esprits libres existent dans votre région.
Bravo pour l'engagement.

Dionysos
16 octobre 2009 00:04

Purée et dommage pour la liberté d'expression, Tristan Bromet ferme son Blog!

Quand aux conséquences des hausses de péage RFF, est-ce que cela intéressera les Limougeauds de payer 30% plus cher leurs billets plein tarif par rapport à la situation actuelle pour gagner 50 minutes, vu comme ça à l'air d'être prévu?

Søn kommentarer til denne billet / Lav en trackback til denne billet

Efterlad en kommentar

Yderligere kommentarer powered by BackType

Kanoniske URLer af SEO nr. Duplicate WordPress Plugin